Nyttiga diskussioner om backlinks vid RankTrail University

av rt_admin

 | uppdaterad 19.10.2017

Nyligen genomförde vi en workshop om backlinks, dvs inlänkar från andra webbplatser till din webbplats. Det blev en aktiv workshop med många nyfikna frågor och en hel del diskussioner.

Första delen av workshopen fokuserade vi på att gå igenom olika delar som kan påverka värdet av en backlink, därefter gick vi igenom hur man genomför en förenklad analys av backlinks för att förstå hur hård konkurrensen är samt hur man estimerar hur lång tid det kan ta att ta sig upp på toppen av ett sökresultat.
Slutligen under workshopen så fördjupade vi oss i tio olika länkstrategier som våra kunder kan ta till sig i sitt egna arbete med att öka backlinks.

Workshopen är en del av RankTrail University som kunderna till RankTrail får ta del av och där vi under tre timmar fördjupar oss i olika ämnen.

Vad är backlinks värda?

Är en backlink från en webbplats mer värd i jämförelse än en annan webbplats? Javisst är det så. Det finns flera delar som Google tittar på och exakt vilka dessa är förblir en del av hemligheten i deras algoritm. Vad vi kan anta är att en webbplats som länkar till dig som har funnits en längre tid (några år) och som i sin tur har relativt många backlinks från andra webbplatser samt skriver om liknande ämne som din webbplats ger dig ett relativt högt värde.

Man kan genom olika system även kolla om en webbplats har ett bra värde och på så vis försöka förstå vad en backlink från denna innebär, detta värde kallas lite olika mellan systemen och i RankTrail kallar vi det för Domänens Länkbetyg.

Vanligast är att webbplatser länkar till en annan webbplats startsida men lyckas du få en sk djuplänkning, dvs en backlink till en av dina undersidor så kan det stärka denna landningssida rejält. Liknande metodiken med olika värde på en backlink gäller detsamma för denna och i vårt system summerar vi detta i ett värde som heter Sidans Länkbetyg.

Så lång tid tar det att nå Google-toppen

Vi presenterade vid vid vårt senaste frukostmöte en amerikansk studie om hur lång tid det tar att nå toppen på Google fast denna gången gick vi lite djupare. Kortfattat så säger den att i USA tar det generellt ca 1-3 år att ta din webbplats upp på topplaceringar, dvs topp 10. Såklart är det inte en studie av våra svenska förhållande men den indikerar ändå förutsättningarna även om det i Sverige är generellt enklare

Och vi delade med oss av olika länkstrategier, sk backlinks

Hur får man då dessa berömda backlinks? Ja, det finns oändligt med strategier och aktiviteter och under workshopen delade vi med oss av 10 länkstrategier som kan ge backlinks. Du hittar några av tipsen här!

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This