Google har lanserat Continuous Scroll i USA för mobilsökande som innebär att den sökande inte behöver klicka för att se fler förslag än de 10 på första sidan. Nya förslag kommer att laddas in automatiskt när den sökande kommer till botten av Google.
Den nya logiken kan förändra vad en placering på Google är värd då vi förväntar oss att fler kommer att leta vidare länge ner i sökresultatet i jämförelse med förr.
Läs mer om Continuous Scroll och vad du eventuellt kan förvänta dig i ditt SEO-arbete!
Vad är Google continuous scroll?
Google lanserar ”Continuous Scroll” och då främst för mobilsökande med start i USA.
Lanseringen är ett sökresultat där du inte längre behöver klicka för att se fler förslag utöver de första 10. När du har scrollat ner till botten så kommer Google presentera nya förslag utan att du behöver klicka. Det som laddas in är det som du tidigare har sett på sidan 2 i Google’s sökresultat.
Google har genom åren testat Infinite Scroll som är liknande som vi nu kommer att se med Continuous Scroll. Att Google väljer att lansera detta nu hänger mycket ihop med de designförändringar som de har påbörjat och aviserat tidigare i år. Med sina designförändringar och Continuous scroll så hoppas Google kunna uppnå en mer intuitiv och användarvänlig upplevelse.
Hur påverkar detta din sökmotoroptimering?
Vi har för lite data just nu för att förstå effekterna med Google’s ’Continous Scroll’ på sökmotoroptimering men den logiska slutsatsen idag blir att klickfördelningen (CTR) kommer att påverkas. Idag vet vi att många utav de sökande klickar på topp tre av de organiska sökresulteten, enligt en studie av Backlinko så är det närmare 75%.
Vid en första plats i det organiska sökresultatet är vi vana vid en CTR på ca 30%, eller snarare mellan 20-40% CTR beroende på sökterm (sökintention) och vilken enhet en användare använder.
Vårt beteende med att scrolla har förändrats genom åren och vi är idag vana vid att scrolla i jakten på det vi vill ha.
När du inte behöver klicka på ’nästa’ för att se ytterligare sökresultatet så ökar chansen att placeringar som ligger utanför topp 10 kan få fler klick än någonsin.
”En 12:e plats på Google kan vara mer värd i framtiden än vad den är idag!”
I praktiken så kommer troligen inget i ditt arbete med sökmotoroptimering att påverkas, förutom kanske ditt analysarbete. En placering 12 på Google kan teoretiskt få fler klick och driva fler besökare till din webbplats efter Googles lansering av Continuous Scroll.
Ett nytt skämt kan vara på sin plats!
Du som arbetar med sökmotoroptimering har säker hört skämtet om att det som inte syns på första sidan i Googles sökresultat inte är värt mycket;
The best place to hide a dead body is page 2 of Google search result.
Kort efter att Google publicerade nyheten om Continuous Scroll så kom en annan klassiker!
Good news. All your keywords rank on page one now. https://t.co/IEChP8rLbL
— Marie Haynes (@Marie_Haynes) October 14, 2021
Påverkar det mer än sökmotoroptimering?
Jag tror att vi kommer se fler annonser från Google tillsammans med mer grafiskt innehåll som de tidigare har aviserat om. Flödet kommer att anpassas och bli mer innehållsrikt och påminna mer om det vi upplever i nyheter och i sociala medier.
Google har såklart testat detta innan de har beslutat sig för att lansera Continuous scroll så de vet med stor sannolikhet vilka effeketer det har för användarna, och på deras intäkter.