Det är dags att fördjupa dig i Google’s kommande lansering Google MUM!

På Search On Livestream (29/9 2021), så delade Google med sig av sina framgångar med AI-teknologin. Google visade flera exempel på nya funktioner i sökresultatet men även ny design och utökat innehåll. För dig som Web Creator skapas nya möjligheter för din Content Marketing och Sökmotoroptimering.

Läs mer om Google MUM och vad du kan förvänta dig framöver!

Vad är Google MUM?

På Google I/O Conference, Googles utvecklarkonferens i Maj 2021 berättade de om sina framgångar med Multitask Unified Model (MUM) och att de hade nått en kritisk framgång.

Framgångarna handlar om att hantera stora mängder av information med avancerad AI-teknologi och hur detta kommer att radikalt förändra hur vi letar fram relevant information när vi söker.

MUM står för Multitask Unified Model och teknologin bygger på BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) och handlar om att skapa en djupare förståelse om innehållet på våra websidor.

Teknologin är så avancerad idag så att den kommer att hjälpa oss på många olika plan, både i vår vardag men även i ett större perspektiv och på en global nivå.

Dessutom påstår Google att MUM är 1.000 gånger mer kraftfullare än BERT, som lanserades 2019.

“It’s not just that it’s a lot more powerful than BERT. We’ve trained it on 75 different languages, and it has much more of an understanding of connections and concepts.”, säger VP of Search Liz Reid

Ett nytt sökresultat på Google

Vid Google’s Search On Livestream event berättade de om sina framgångar med att göra sökresultatet mer natuligt och intuitivt tack vare AI och MUM, vilket delvis kommer att förändra sökresultatets utseende.

Under Google’s Livestream så lyfte de upp tre nya ”funktioner” som lanseras inom kort;

  • Things to know
  • Zoom in and out
  • Browsable result page

Things to know

Google lyfte fram ”Things to know” som en ny funktion och med ett konkret exempel. Things to know presenterar innehåll som du troligen är intresserad av just nu inom ämnet och det baseras på andras beteende.

När du vill inreda ditt hem och söker efter ’akrylmålning’, då vet Google att det finns 350 relaterade ämnen. Och Google kan hjälpa dig att hitta rätt väg i ditt sökande.

Things to know är en ny funktion som baseras på Google MUM.
Källa: Google

Google lyfter även fram ytterligare exempel om akrylmålning. De kan lyfta fram relaterade ämnen som du kanske inte alls kände till, exempelvis som att man kan måla akryl med hushållsartiklar.

Så Google MUM-uppdateringen kommer att hjälpa dig att hitta relaterade ämnen snabbare och mer grafiskt tilltalande. Den nya funktion kommer att finnas i sökresultatet inom några månader, meddelar Google.

Zoom in and out

En annan ny kommande funktion är möjligheten att zooma in djupare i ett ämne, om du vill fördjupa dig.

Vid exemplet med akrylmålning så kan du fördjupa dig i ämnet och hitta relevanta målartekniker med ett par knapptryckningar. Du kan enkelt även hitta lämpliga kurser inom akrylmålning eller annat intressant.

Du kan även zooma ut och hitta innehåll om andra målartekniker, kända målningar eller konstnärer.

Zoom in eller ut ur ett ämne i Googles sökresultat med nya funktioner tack vare deras algoritm Google MUM.
Zoom in och ut i ett ämne (Källa: Google)

Browsable result page

Google kommer även att göra sökresultatet mer användarvänligt med mer grafiskt och rörligt innehåll.

Idag består Googles sökresultat av ca 10 stycken texlänkar som standard men kan även innehålla videos från exempelvis YouTube, rich snippets med utdrag från webbplatser som punktlistor, bilder, frågor och svar.

Det nya utseendet på sökresultatet är designat för sökningar med sökintention i att hitta inspiration, kunskap och information. Dessa sökningar är typiskt relaterade till Awareness-fasen i kundresan och där Content Marketing har sitt huvudfokus.

Sökresultatet blir mer intuitivt och användarvänligt med mer grafiskt innehåll och rörligt media som video.
Källa: Google

Sök med ord och bild, hitta ditt svar i en video

Ta ett foto och använd det för att söka på Google tillsammans med en fråga som du skriver (text). Tillsammans skapar dessa två variabler en ny typ av sökning på Google. Att kombinera en sökning med både text och bild, kan vara väldigt användbart när du inte vet vad alla delar heter men du vet vad du vill göra.

Och dessutom kommer du att få ett svar som presenteras med ett videoresultat från YouTube, och ett specifik kapitel.

Med Google MUM så kommer du att se ett mer rikt innehåll i sökresultaten! Du kommer att kunna se rätt avsnitt i videos, bilder och relevanta textinnehåll på en websida.

Och troligen liknande för podcasts i framtiden….där de presenterar en specifik tidpunkt där din fråga behandlas….eller vad tror du?

Pin It on Pinterest

Share This