Mer innehåll ger fler affärer

av Pontus Österlin

 | uppdaterad 18.05.2022

Är det ett kontroversiellt budskap, tycker du? Att fler bloggartiklar på en webbplats kommer innebära fler affärer? Nej kanske inte, eller det borde i alla fall inte komma som en överraskning. Låt mig försöka förklara varför.

Sökningar (SEO) har hög konverteringsgrad

I SEO branschen är det allmänt accepterat att trafik från sökningar har en hög konverteringsgrad. Personer som söker på Google och som sedan klickar sig in till en webbplats från en sökning har stor benägenhet att göra det webbplatsägaren vill att dom ska göra på sajten, det vill säga trafik via sökningar (organisk trafik) leder till fler konverteringar än om du till exempel jämför med olika typer av annonsering (betald trafik). Exempel på konverteringar kan vara att fylla i ett kontaktformulär, ladda ner dokument, hitta återförsäljare, prenumerera på nyhetsbrevet, begära offert eller göra en direkt beställning.

”…trafik via sökningar (organisk trafik) leder till fler konverteringar…”

Ovanligt med omedelbara konverteringar inom B2B

Ju mer innehåll du gör desto större chans har du att besökaren hittar det hen söker efter på just din webbplats. Med det sagt är det naturligtvis inte säkert att konverteringen sker omedelbart eller på samma sida som ditt blogginlägg. Långt ifrån.

Speciellt inom Business-to-Business är vägen till konvertering oftast flera steg eller ”touch-points”, som vi brukar säga. Ofta är dina bloggartiklar bara början på den blivande kundens ”konverteringsresa”. En resa som kan pågå i flera veckor eller månader till och med. Men när du fått en besökare till ditt blogginlägg så har du chansen att guida personen i fråga mot ditt mål med en Call To Action (CTA) som tipsar om nästa steg. Till exempel via en länk eller en knapp; ”När du läst detta, så gör detta” eller ”Om du gillade detta, så gillar du antagligen också detta”.

Det viktiga sökoptimeringsarbetet

Eftersom det tar tid och resurser att göra blogginlägg (jag räknar med 3-4 timmar per styck), så vill jag naturligtvis att artiklarna ska prestera så bra det bara går på Googles sökresultatsida (SERP). ”Mitt inlägg bara måste komma högt upp på sökningar”. För att detta ska kunna bli verklighet behöver du sökmotoroptimera dina inlägg och se till att ha gjort en grundlig sökordsanalys och allt det där. Men det finns ett annan aspekt också, som kan påverka vilken placering en bloggartikel får på sökresultatsidan.

Få ”expertstatus” och därigenom ytterligare SEO fördelar

Google pratar om ”authoritative websites” alltså webbplatser som inger förtroende och förmedlar expertis inom området. Webbplatser som till exempel 1177, Folkhälsomyndigheten och Statistiska Centralbyrån, har ett gott rykte och räknas av Google som ”authoritative”. Eftersom sådana webbplatser är att lita på så kan dessa rankas högre. Innehåll publicerat från denna typ av källor indexeras oftare, det vill säga inkluderas snabbare på sökresultasidan. De kan även få bättre placeringar på sökresultatsidan än webbplatser som Google inte anser vara experter inom sitt område.

”Som alltid utgår Google från besökaren.”

Hur skapar du en ”authoritative” webbplats enligt Google?

Som alltid utgår Google från besökaren. Vad tycker vi som besökare är avgörande för att en webbplats ska få mitt förtroende eller att jag ska uppleva att innehållet levereras av en expert?

En rad punkter kan komma att spela in här, men några av de viktigaste är:
Unikt innehåll – ger innehållet något av värde, något som du inte visste tidigare? Eller är det kopierat rakt av från Wikipedia eller någon annan källa?
Trovärdiga källor – är innehållet baserat på fakta där källan kan verifieras. Eller är det bara hittepå?
Webbdesign – är det en professionellt framtagen webbplats? Eller har den ologisk struktur, gammal information, suddiga bilder och massor av stvafel?
Avsändare – kan du se vem eller vilka som står bakom webbplatsen och de olika artiklarna? Eller är allt väldigt anonymt?
Länkar – finns det länkar till andra webbplatser som också är trovärdiga i sin natur? Eller är det många brutna länkar som ger 404 felmeddelande – sidan kan inte hittas?

Här kan du läsa mer om Google E-A-T som står för Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness.

”Det räcker inte med 30 välskrivna blogginlägg på en webbplats för att bli klassad som en trovärdig källa.”

Inte bara kvalitet – kvantitet och kontinuitet är också viktigt

John Mueller, Webmaster Trends Analyst på Google har bemött kritik från personer som ansett att de har en ”authoritative” webbplats men inte fått tillräcklig fördel av det. I sitt svar ger John Mueller oss en vidare inblick i hur Googles algoritmer fungerar kring just trovärdighet och expertis på en webbplats. Det räcker inte med 30 välskrivna blogginlägg på en webbplats för att bli klassad som en trovärdig källa. 30 artiklar är en bra början, men det krävs också en kontinuitet. Det går inte att bara göra några dussin bra inlägg och sedan gå och lägga sig på soffan. Nej, det är ett kontinuerligt arbete som krävs för att erövra och behålla de där eftertraktade positionerna högt upp på Googles sökresultatsida.

Svara på dina målgruppers frågor

”Men vad ska jag skriva om, då?” kanske du undrar. Varför inte göra som Markus Sheridan och svara på dina målgruppers frågor på din webbplats? Markus Sheridan anses av vissa vara något av en content marketing guru. Han började tidigt i sitt företag River Pools (som tillverkar simbassänger) med strategin att skapa innehåll som svarade på målgruppens frågor. Idag är han en eftertraktad föreläsare inom content marketing och han har skrivit om sin strategi i boken ”They Ask, You Answer”.
Se ett filmklipp på YouTube med en kort genomgång av Marcus Sheridans historia och lite reklam för boken.

”De första 6 månaderna visade stor potential och efter ett år visste jag, ’Det här kommer bli stort’. Det blev livsomvälvande efter 18 månader.”

Hur mycket ska jag skriva och vad kan det ge i intäkter?

Ja, det är ju ”the-million-dollar-question”. Man skulle också kunna fråga, ”Hur långt är ett snöre?” Men Marcus Sheridan har i alla fall avslöjat lite om hur det gick för honom, bland annat i det här inlägget på LinkedIn.

Marcus beskriver på LinkedIn hur hans syn på bloggandet förändrades under tiden (fritt översatt):
”De första 6 månaderna visade stor potential och efter ett år visste jag, ’Det här kommer bli stort’. Det blev livsomvälvande efter 18 månader”.

Marcus berättar också att han räknade ihop de kunder som hittat hans företag genom webbplatsens olika blogginlägg under de senaste fem åren. Det visade sig vara hela 708 stycken, som tillsammans gett ca 45 miljoner dollar i försäljning.

Han säger vidare att han är övertygad att mycket av framgången berodde på strategin att enbart svara på kundernas frågor (ingen utfyllnad). Och att frekvensen också bidrog – 4 till 5 inlägg per vecka de första 18 månaderna.

Ett exempel är hämtat från en av Ranktrails kunder. Gissa när dom började publicera blogginlägg…

Kontakta gärna mig

Även om din situation är unik hoppas jag att denna artikel gett inspiration och insikt i att sökoptimeringsarbetet är så mycket mer än att slänga in Yoast-pluginet på din WordPresss installation. Och att du fått en välbehövlig spark i baken att börja göra mer genomtänkt innehåll på din webbplats. Innehåll som guidar din målgrupp framåt i sin köpresa. Behöver du hjälp med din SEO strategi, så hör du bara av dig till mig.

Pontus Österlin - Senior Digital Marketer and Consultant - Topvisible
Pontus Österlin
Senior Digital Marketer and Consultant
Mejla mig
Ring: 0765-115141


SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

5 steg för att skapa Pillar Content (2022)

Pillar Content är en givande innehållsstrategi vid Sökmotoroptimering, Content Marketing och Inbound Marketing. Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content! Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med...

Pin It on Pinterest

Share This