Behöver du tips till ditt bloggande och sökmotoroptimering?
Svarar du på frågor som ställs på Google på din webbplats? Om inte så är det ett enkelt sätt att få idéer på innehåll som kan vara av värde för dina besökare och ge en bra effekt vid sökmotoroptimering. Responssidor, sidor som svarar på en fråga som ställs på Google är ett klockrent sätt att skapa efterfrågat innehåll och kan även vara en del av ett Topic Cluster.
Det är ganska vanligt att ha idétorka när det kommer till att blogga eller skriva artiklar på hemsidan vi jobbar med. Därför kan frågor vara ett enkelt sätt att skapa innehåll kopplat till ett specifikt ämne. Samtidigt så vet vi att det finns folk där ute som faktiskt letar efter svaren på dessa frågor.
Man kan faktiskt hitta relevanta frågor om de flesta ämnen, produkter eller tjänster. Det gäller bara att hitta dessa och besvara dem så bra som möjligt.
Google Question Hub hjälper vid SEO
Du har kanske hört om Googles egna Question Hub? Om inte så är detta en produkt som rullats ut i fyra länder i dagsläget. Produkten finns tillgänglig i USA, Indien, Nigeria samt Indonesien för tillfället.
Tanken med den här produkten är faktiskt att få oss som jobbar med webben att skapa innehåll som efterfrågas. När Question Hub väl rullas ut i Sverige så kommer det vara ett klockrent verktyg där vi kan hitta frågor som används på Google och som vi kan besvara med att skapa innehåll och sökmotoroptimera, på så sätt kan vi skapa ett bättre sökresultat för våra besökare och kunder.
Att svara på frågor är en smart SEO-strategi
Att svara på frågor och publicera dessa som artiklar eller blogginlägg kan tänkas onödigt. Du som sitter på massor med kunskap inom tjänsterna eller produkterna ni säljer kanske tror att ingen ställer enkla frågor. Det kan vara väldigt enkla frågor som ”Vad är …” eller ”hur knyter man en slips”?
Sitter man på en massa kunskap inom ett visst ämne så är det lätt att man glömmer bort dessa enkla frågor. Man kanske ställer sig frågan; söker våra kunder verkligen på det sättet? Och svaret är ja. Beroende på vad vi säljer och vem inköparen är så är frågorna olika. Men om man som inköpare inte besitter stor kunskap inom en visst ämne eller produkt så börjar man oftast med enkla frågor för att samla kunskap.
Just därför tycker vi att det är viktigt att täcka in både simpla frågor och svar men även mer avancerade. På så sätt kan vi faktiskt ge potentiella besökare mer kunskap inom ämnet men även möjligheten att presentera våra tjänster och produkter.
Hur hittar man relevanta frågor?
Verktyg:
Om du vill hitta frågor som ställs på Google kan du använda dig av verktyg som till exempel answerthepublic.com. Här skriver du in ett sökord och väljer land och språk. Som svar får du ett gäng frågor som ställs på Google. Relevanta frågor inom ett visst ämne. Dessa kan du enkelt exportera som csv fil och använda när du ska skapa innehåll på din hemsida.
Googles egna verktyg som ännu inte finns i Sverige eller Europa. Förhoppningsvis så släpps det inom snar framtid men än så länge så finns det inte mycket information om när och var.
FAQ-sektioner hos konkurrenter
Ett annat sätt är att gå in på konkurrenternas hemsidor. Har dessa en FAQ-sida där de svarar på frågor? Ta dessa frågor och skapa bättre innehåll.
People also ask (på google)
Om du söker på en fras eller ett sökord så kan Google lista en så kallad ”People also ask”-ruta med frågor och svar som du kan läsa direkt i sökresultatet.
Utforma en Responssida
Att skapa en responssida som svarar på en eller flera frågor är en väldigt enkel innehållssstrategi som kan vara en del av ett Topic Cluster, där responssidan blir en del av ett Cluster Content. Responssidan ska alltså baseras på det som redan efterfrågas på Google och ska ingå i ditt arbete med sökmotoroptimering. Det är också bra att dela innehållet i andra kanaler och passar därför också bra vid Content Marketing, Inbound Marketing och Account Based Marketing.
Om du vill skapa en responssida men en fråga på kan du ställa frågan redan i H1:an. Följt av rubriken kommer kanske en ingress eller bara löpande text med svaret.
Kom ihåg att vissa frågor kan ha väldigt djupgående svar med exempel, bilder och grafer medan andra frågor har kanske kortare svar.
Det som är viktigt är att vi fokuserar på besökaren. Oavsett vad vi gör eller vilken typ av innehåll vi tar fram så är det viktigt att innehållet är av bra kvalité. Detta är oftast inget problem då vi som jobbar med en tjänst eller en produkt oftast sitter på en massa kunskap i ämnet. Det gäller bara att skriva det och publicera sidorna.
Kom ihåg att internlänka ditt innehåll till annat relevant innehåll om det är en del av ett Topic Cluster, på så sätt kan du skpa mervärde för din besökare och underlätta för Google att förstå vad ni erbjuder för innehåll (vad ni kan besvara när någon söker).
Ett exempel på en responssida:
H1-rubrik: Hur knyter man en slips?
Meta titel: Hur knyter man en slips – guide till perfekta knuten?
Meta beskrivning: Den ultimata guiden på hur du knyter en slips. Olika knutar i en steg-för-steg-guide som hjälper dig att….
Paragrafen:
Här kan du till exempel svara på frågan, berätta om olika slipsknutar samt lägga upp bilder och videos.
Du vet bäst vilka möjligheter du har när det kommer till en fråga. ”Hur man knyter en slips”-frågan är ett klockrent exempel på att kunna förädla innehållet med både rörligt material men även med bilder på olika knytar.
Ett tips är att lägga upp både video och bild. På så sätt kan vi dra in trafik både genom bildsök men även genom videon och till vår Youtube-kanal om vi har en sådan.
Ett klockrent blogginlägg eller artikel
Frågan och svaret blir alltså ett klockrent blogginlägg och en bra innehållsstrategi vid sökmotoroptimering. Men det funkar även som en artikel i en kunskapsbank på hemsidan. Hur och var du placerar inlägget är helt upp till dig och hur du har strukturerat din webbplats. Men en sak är säker och det är att besökarna kommer uppskatta innehållet. Oavsett hur mycket eller hur lite kunskap de har inom ämnet så är frågor och svar ett klockrent sätt att få in trafik till din hemsida.