Google försagt sig: titel, h1, CTR & innehåll är viktigt

av rt_admin

 | uppdaterad 24.12.2018

Häromdagen hade Google sitt årliga Think Auto Google-event där de bjuder in över 800 bilföretag och bilhandlare där de bland annat diskuterar hantering av data och försäljningsresan av ett bilköp o.s.v. Källan och personen som snappade upp att Google verkar inkludera signaler som klick på Meta Data och tid på en sida heter Mike Kilinski, och han gick nyligen ut på Twitter och berättade detta. Flera SEO-experter i USA har frågat Google efter denna händelse men de har valt att inte kommentera eller besvara.

 

Mike Kilinski Google Thinkauto 2017

Så vad hände?

Nick Frost, som är ”Head of Google Brain” i Kanada råkade säga att dem kommer använda/använder klickdata för rankingsyfte. Han sa följande:

Google integrerar sin maskininlärning i processen. Att träna sina AI-modeller för när någon klickar på en sida och stannar på en sida, och när dem går tillbaka och så vidare.

Lyssna på allt han sa här!

 

Här är hela transkriptet i text:

 

Question more practical for auto advertisers… How has or will machine learning improve Google search as it relates to our industry? Search is a great example of a situation where you have some (could not hear) input and design elements and the relationship between those two things is not too super obvious. So the input there is a search and the output is the best page for that search. So when search was invented, like when Google was invented many years ago, they wrote heuristics that had figure out what the relationship between a search and the best page for that search was. And those heuristics worked pretty well and continue to work pretty well. But Google is now integrating machine learning into that process. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back or when they and trying to figure out exactly on that relationship. So search is getting better and better and better because of advances in machine learning. So the auto industry, search is getting better, that means search for auto is getting better.

Klickfekvens, tid på landningssida och avvikelse är viktiga signaler

Detta är inget vi inte redan anade men ändå väldigt intressant och bra att få det bekräftat från Google själva (om det nu inte är ännu en rökridå). Så detta innebär att Title och meta-description är viktigt i främsta syfta att få den sökande att klicka medan H1:a, underrubriker (H2, H3) brödtext, bilder, video och funktioner kan påverka din ranking på Google:s organiska sökresultat, om du har lyckats göra det så pass itnressant för besökaren att de vill stanna på din webbplats och undvika en avvikelse (bounce) tillbaka till sökresultatet.

Google’s lansering av ’Continuous scroll’ kan påverka din SEO

Google har lanserat Continuous Scroll i USA för mobilsökande som innebär att den sökande inte behöver klicka för att se fler förslag än de 10 på första sidan. Nya förslag kommer att laddas in automatiskt när den sökande kommer till botten av Google. Den nya logiken...

Är sökord i URL & Domän viktigt vid SEO?

Här får du svar på hur viktig din URL och Domän är vid sökmotoroptimering men även tips för din Content Marketing. URL och Domänen har troligtvis en viss påverkan på din SEO men den är mindre än vad det var en gång i tiden var. Och att använda ord i dina URL:er...

9 tips till din sökordsanalys

Sökordsanalys är något av det första du bör göra inför ditt arbete med sökmotoroptimering. Arbetet med att sökordsanalysera är omfattande och bör göras med respekt. Sökordsanalys kräver tid och kunskap om datan som du får fram som ska tolkas. Du bör ha förståelse för...

Testa Ranktrail 14 dagar gratis!

LÄR DIG MER OM SEO

MALMÖ

 

Södra Förstadsgatan 23A                              

211 43 MALMÖ

STOCKHOLM

 

Östra järnvägsgatan 35
111 20 Stockholm

 

KONTAKT

 

Tel: 010 - 17 16 888
Epost: info@ranktrail.se

 

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Googles senaste uppdatering – hur gick det?

Google justerar ständigt sina algoritmer, oftast små förändringar men i juni 2022 genomförde de en större uppdatering en så kallad "Core" uppdatering av hur sökresultatet rankas. Den här uppdateringen verkar ha påverkat en del sajter rejält. Har din sajt påverkats...

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Kom igång med Podcast [strategi och utrustning]

Det finns så många sätt att komma ut med dina budskap. Jag hoppas det inte känns överväldigande för dig, för här kommer ett sätt till - Podcast. Vad är en podcast? Enkelt förklarat är en podcast ett digitalt radioprogram, som inte sänds på radio utan som du laddar ner...

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Hur du använder internlänkning bäst för SEO

Även om du inte vet så mycket om hur sökmotoroptomering (SEO) fungerar så känner du säkert till att det är viktigt att få länkar som leder till ditt innehåll för att hamna högt upp på Google, eller? Det kallas ofta för backlinks och är externa länkar (från sajter som...

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Content Marketing tips – återanvänd ditt innehåll

Ja det kanske kan låta lite som att fuska, men om du har lagt tid på att ta fram ett bra innehåll så varför inte klämma ut så mycket som möjligt av det innehållet? Du har ju redan gjort din brainstorming och all research och du vet vad du pratar om (förhoppningsvis)....

Skillnaden mellan SEO och SEM

Skillnaden mellan SEO och SEM

Jag blev förvånad av den feedback jag fick på en Powerpoint bild för en ny företagsutbildning i Digital Marketing för IHM som jag varit med att ta fram. Rubriken på bilden var "SEO SEM Skillnad" och handlade om skillnaden att arbeta med organiska sökresultat, dvs...

Pin It on Pinterest

Share This