Såklart vill Google aldrig att du ska arbeta med länkstrategier som ger dig dåliga backlinks men om du misstänker att du fått en eller flera sådana som du inte vill att din webbplats ska förknippas med och att Google ska bortse från dessa i sin bedömning så rekommenderade en av Googles Webmasters John Mueller den 14:e November att du kan göra följande, använd Disavow vid sk Manual actions eller i förebyggande syfte eller lita på att Googles algoritm sköter det.
Använd Disavow när du fått en sk Manual Action
Google tillhandahåller ett verktyg som heter Disavow och är en del av Search Console. Med Disavow kan du meddela Google att de inte bör ta med en backlink i sin bedömning av din webbplats när den ska bestämma placeringar för olika sökord. Du kan till 100% använda Disavow när du har fått ett meddelande från Google, sk ’Manual Action’ och de anser att en eller flera backlinks inte är trovärdiga. Detta gör du efter att du förstås har försökt få de som administrerar de externa webbplatsen att ta bort länkarna (backlinks) till din webbplats, misslyckas du med det så gör alltså en Disavow.
En del mindre seriösa företag kan använda sk negativ SEO för att själv vinna fördelar i Googles organiska sökresultat. Detta innebär i praktiken att de skapar backlinks från webbplatser som inte anses som trovärdiga av Googles algoritm (dvs bryter mot deras riktlinjer) och pekar dessa till din webbplats. Du bör därför ha kolla på vilka backlinks som din webbplats har för att förstå om du blivit utsatt för detta.
Här är
Googles Disavow-verktyg som du kan använda när du tror att du har backlinks som kan skada trovärdigheten av din webbplats.