SearchStars är Sveriges största konferens inom Search Marketing och gick av stapeln i Malmö den 10:e Oktober, och RankTrail var såklart på plats. Här har vi summerat de viktigaste ‘takeaways’ från dagen med fokus på de delar som handlade om sökmotoroptimering (SEO) och Content Marketing.

1. Smart PR kan ge backlinks från journalister

SearchStars inleddes med en inspirerande föreläsare om strategier kring backlinks och hur man kan fånga journalisternas intresse, något som har blivit mycket svårare det senaste åren. Föreläsningen hölls av Jonas Grünfeld från Verve Search som berättade att 75 webbplatser i Sverige står för 50% av trafiken (!). 

Jonas lyfte fram 5 olika case där man hade fokuserat på innehåll med ett nyhetsvärde, skapat unikt innehåll för detta (till och med separata webbplatser). 

Ett av case’n var för Lenstore där de hade byggt en webblösning med fotografi över London och där besökarna kunde zooma in på olika byggnader. Journalister bearbetades och sammanlagt lyckades de få 159 backlinks där CNN var en av de som skrev om det.

Jonas berättade om deras process för att locka journalisterna att nappa och skriva nyheter om deras kunders “kampanjer” och den såg ut så här;
1) Undersök journalister och nyhetskällor: identifiera relevanta journalister för ämnet och deras kontaktuppgifter och dessa hittar man oftast i botten eller toppen av artiklar eller med en länk till en sida med kontaktuppgifter

2) Förbered pitchen;

a) Undersök hur journalisterna skriver sina rubriker, försök skriva din rubrik så att den passar journalisten du vill kontakta 

b) I mejlen som du skickar till journalisterna, kom till saken direkt tidigt i mejlet för att fånga deras uppmärksamhet eftersom de får enormt många email dagligen så det gäller att vara kortfattad

c) Be om länk (sk backlink) i artikeln om de skriver en nyhet

Om det blir en nyhet och journalisten publicerar utan en länk så påminn dom vänligt. Om det blir ett nej från en journalist betyder det inte nej från hela nyhetskällan som de representerar, Jonas berättade om ett fall där han hade fått nej av 15 olika journalister från samma nyhetskälla innan där var en som nappade

2. Fundera på AMP en extra gång innan implementering

En annan talare inom SEO var Judith Lewis som pratade om många olika och viktiga ämnen och med en härlig humor som lockade en hel del skratt. 

Ett av de intressanta frågeställningarna som Judith lyfte upp var användandet av AMP som hon upplevde bidrog till ökad trafik men sällan gav det större effekt på konverteringen. Judith uppmanade verkligen att ta en extra funderare innan man kastade sig över AMP-tekniken för att få snabbare laddningstider.

3. Nej, CTR är ingen rankingfaktor MEN….

Martin Splitt från Google var ett av de hetare dragplåstren på konferensen och han besvarade frågor som på förhand hade skickats in till Searchstars.

 

Martin Splitt från Google var ett av de hetare dragplåstren på konferensen och han besvarade frågor som på förhand hade skickats in till Searchstars.

En av frågorna var CTR, om det är en rankingfaktor och på den frågan svarade Martin direkt ”NEJ, nästa fråga.”

”NEJ, nästa fråga!”, Martin Splitt (Google)

Däremot bekräftades det att CTR används vid utvärdering och diskussionen fortsätter. Som en reaktion på detta skrev Rand Fishkin på Twitter.

4. Du måste börja med strukturerad data

En superskön föreläsning som drog mest skratt under dagen och där ämnet handlade hur bra machine learning är, eller rättare sagt oftast inte är….och att sökresultatet (SERP:en) förändras och röststyrning spelar en allt större roll, den stod Kristoffer YI Fredriksson från 24HR för.

Det finns dokumentation på Google och YouTube och schema.org tillbaka till 2013 men fortfarande är det i princip inget företag som efterfråga hjälp och inte heller några SEO-företag som efterfrågar.

Huvudbudskapet med föreläsningen är att använda Schema.org med en publik API.

På tal om strukturerad data, detta ämne som är kraftigt eftersatt i Sverige var också en av frågorna till Martin Splitt från Google och han bekräftade hur viktigt det är. Han bekräftade också att det kommer att bli ännu mer viktigt framöver, delvis tack vare röststyrning.

 

5. Analys av kundresan med Content-grouping

Jill Quick var en talarna som lyfte fram vikten av kundresan och utveckla dessa för olika Personas. Som många gånger tidigare har poängterats så är kundresan inte en linjär process med en touchpoint utan flera och ibland väldigt irrationell.

Jill lyfte fram funktionen Content Grouping i Google Analytics för att få en bättre förståelse om innehållet på sin webbplats och hur det presterade. Hon lyfte även fram att quizz, infographics och bloggposts är bra för att besvara problem som potentiella kunder har och letar efter lösning på i den tidiga fasen i kundresan.

Pin It on Pinterest

Share This