Sökmotoroptimera din WordPressida

av Adam Borowski

 | uppdaterad 07.12.2021

Som vi har nämnt tidigare så är WordPress ett fantastiskt CMS med oändliga möjligheter. Och med oändliga möjligheter kan även utmaningar uppstå, speciellt när det kommer till SEO. I detta blogginlägget kommer vi att ge några tips om hur du seo optimerar din wordpressida. Vi kommer även att ge tips på tillägg som kan vara bra att ha när man jobbar med innehåll.

Att tänka på innan man börjar ändra på sin hemsida!

Det är viktigt att understryka att vissa ändringar kan ha negativ effekt. Undvik att ändra url:er samt ändra struktur på hemsidan. Detta kan skapa brutna länkar.

Permalänkar

Permalänkar är länkarna som leder till ditt innehåll. Det är permanenta url:er som fungerar som en adress till en specifik sida som du har skapat på din webbplats. Permalänken och utseendet på den väljs när man konfigurerar WordPress under setupen och den kan se olika ut beroende på vilken inställning man väljer.

Standardutseendet på permalänkar i WordPress ser ut på följande sätt:

”https://dinhemsida.se/?p=123”

I länken ovan så läggs det till ett p=[id för inlägget/sidan]. Den här typen av permalänk är mindre snygg för besökaren. Den säger inte så mycket om vad sidan handlar om eller var i sidstrukturen sidan ligger.

Det finns andra inställningar som låter dig styra och välja vad du vill visa ut istället. Du kan tillexempel välja att visa ut [inläggets namn] istället för ett ”ID”. På så sätt blir det snyggare samt enklare att tyda vad sidan handlar om genom att bara titta på url:en. 

Din permalänk kan istället se ut så här:

”https://dinhemsida.se/blogginläggets-namn”

Inställningarna för Permalänkar hittar du under [Inställningar > Permalänkar] när du loggar in på WordPress. Om du redan har en existerande sida som indexerar på Google så ska du se upp med att ändra url:inställningarna. Detta kan skapa brutna länkar på din webbplats. 

Titlar och beskrivningar

Meta titlar och meta beskrivningar är det som syns i sökresultatet. Om man inte skriver/ändrar sin titel så kan det vara så att WordPress plockar din H1 rubrik och använder den som titel också. I vissa fall kan detta fungera bra och i andra fall kan det fungera mindre bra.

Det är därför väldigt viktigt att se till så att det finns unika titlar och beskrivningar på varje sida på webbplatsen. Att ändra titel och beskrivning utan någon form av tredjepartstillägg kan vara lite knepigt. Vi rekommenderar därför att installera 

Vill du läser mer om hur du skriver bra titlar och beskrivningar som drar fler klick så hittar du vårt blogginlägg om titlar här. Bra titlar och beskrivningar kan leda till en högre CTR (click-through-rate) i sökresultatet och på så sätt driva fler besökare till er hemsida.

Innehållet på sidan

Se till att skapa innehåll, guider, tips för dina besökare och kunder. Sökordsanalysen som du har gjort bör ligga som grund för det innehållet du har planerat att skapa. När du väl är igång med skrivandet så bör du skriva artiklar med bra innehåll som handlar om det specifika sökordet/frågan. 

Tänk på hur du utformar din sida, storleken på text, varva text med bilder/videos. Textmängden beror på hur invecklad sökfrågan är såklart. Men man kan säga att vi bör sikta på runt 1000 ord eller mer. Svara på frågor som har koppling till ämnet du skriver om och lägg till bilder som illustrerar produkten eller tjänsten. Text i kombination med videos, bilder och punktlistor skapar lättläst innehåll som får besökaren att stanna kvar.

Bilder 

När det kommer till bilder så bör du tänka på hur stora bilder du laddar upp. För stora bilder kan påverka laddningstiden och på samma gång användarupplevelsen på din hemsida. Bortsett från det så bör du döpa dina bilder efter vad de innehåll samt lägga till en alt-text som beskriver innehållet på bilden. 

Rätt optimerade bilder kan faktiskt också driva besökare till din hemsida. Därför är det viktigt att bilderna är så bra optimerade som möjligt. Detta är viktigt när bilderna innehåller information som kompletterar texten på sidan och mindre viktigt när det är miljöbilder vars syfte är att fylla ut innehållet. 

Läs mer om hur du optimerar dina bilder för både webbplatsens performance men även för bildsöket, läs blogginlägget

Interna länkar

Använd dig av internlänkning för att hjälpa besökaren att hitta till andra relevanta sidor på din hemsida. Att länka mellan sidor skapar ett spindelnät på din hemsida. Det gör det också lättare för Google att hitta till sidor genom att följa dina interna länkar.

Sidor som saknar länkar till sig, så kallade ”orphan pages” är svårare för Google att hitta. Som besökare bör man kunna nå alla viktiga sidor från startsidan på webbplatsen. Google följer besökaren och besöker alla undersidor på webbplatsen.

Det är alltid lättare att sätta en struktur när man påbörjar arbetet på en ny hemsida. Men man kan faktiskt göra ganska mycket med en hemsida som redan har en satt struktur. Det är allt från titlar, beskrivningar, rubriker och texter som kan bli bättre. 

Det finns såklart mycket mer du kan göra på din wordpressida när det kommer till SEO. Men ovan punkter är värda att titta på till en början. Se över titlar och beskrivningar och innehållet på sidorna.  Optimera dina bilder och se till att texterna är lättlästa både på datorn och i mobilen.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys för B2B

Målgruppsanalys med fokus på SEO och Content Marketing Ranktrail är ett gör-det-själv koncept där jag och mina kollegor agerar som SEO coacher. Man kan säga att vi är personliga tränare för kunder som vill komma igång med SEO och Content Marketing. För dem som vill...

301 redirect – Vad är det?

301 redirect – Vad är det?

Vad är en 301 redirect? En permanent redirect, eller en så kallad 301:a är en redirect som säger att innehållet blivit flyttat. Detta är en permanent flytt som inte kommer att ändras i framtiden och exempelvis Google behöver inte lagra den gamla url:en. Som vi har...

Legacy Tools – Google Search Console

Legacy Tools – Google Search Console

I Google Search Console finns även äldre rapporter och verktyg som man kan använda för att hitta förbättringsmöjligheter. Dessa verktyg ligger under ”Legacy tools and reports” i vänstermenyn. Detta är rapporter som inte är uppdaterade till utseendet men som...

Checklista till din Content Audit! (2022)

Checklista till din Content Audit! (2022)

Inför din planering och skapandet av en Content Plan så bör du analysera det innehåll som du redan har och genomföra en Content Audit. Här går jag igenom de olika delarna som du bör ha med i din Content Audit som exempelvis vilken data du bör samla in, Vad är en...

Description – den bortglömda annonsplatsen

Description – den bortglömda annonsplatsen

Vad är Description? Description (Meta Description) är de textrader på Googles sökresultatsida (SERP) som beskriver innehållet på sidan du hamnar på om du klickar på Title länken. Description saknas ofta Få kan väl ha missat att en sidas Title länk är viktig för SEO...

Pin It on Pinterest

Share This