Mäta laddningstiden på hemsida

av Adam Borowski

 | uppdaterad 01.12.2021

Upplever du att din hemsida är långsam och misstänker du att du kanske tappar besökare eller placeringar på grund av detta? Eller så kanske du vill veta nuläget och hur din nya hemsida presterar . Börja med att mäta laddningstiden för din hemsida, både för mobil och dator. Här nedan kommer vi att berätta för dig hur du enklast mäter din laddningstid på din hemsida.

Varför ska man mäta laddningstiden?

Laddningstiden för en hemsida kan påverka om en besökare stannar kvar eller lämnar direkt. Det påverkar även det vi vill uppnå med hemsidan, alltså ifall personen konverterar. Med konvertera menar vi såklart blir ett Lead eller köper en produkt i er webbshop.

Google påpekar vikten av att ha en snabbt laddande hemsida genom att rulla ut uppdateringar som Core Web Vitals. Detta är resultatet av att våra besökare förväntar sig sidor som laddar snabbt. Möjligheten att kunna interagera på direkten efter man kommit in på en hemsida och så vidare.

Detta är den största anledningen till varför det är viktigt att hålla koll på sin sidas performance score.

Verktyg för att mäta laddningstid

Lighthouse

google lighthouse verktyget som du kan mäta site performance med.

Lighthouse är ett Google ägt verktyg som du kan installera som tillägg i Chrome. Fördelen med detta verktyg är att det dels ger dig information kopplad till Core Web Vitals och hur din sida presterar. En annan fördel är att du enkelt kan välja vilken enhet du vill göra mätningen för, antingen mobil eller desktop.

Lighthouse mäter både hur din sida presterar men även andra bitar så som Accessibility samt SEO.

Läs mer om Lighthouse och vill du ladda ner tillägget till Chrome kan du göra det här

Sitespeed Insights

Google Speed insights är verktyget som du säkert har stött på. Detta är ett renodlat site speed mätningsverktyg. Fyll i url:en som du vill utföra en mätning på och få resultatet. I detta verktyg får du information och tips på saker som du kan jobba med på din webbplats som kan påverka laddningstiden. 

Informationen du hittar i detta verktyg bygger på den som finns i Lighthouse. Övriga punkter som till exempel Accessibility finns inte med i PageSpeed insights.

Prova PageSpeed instights här.

Google Search Console

I Google Search Console får du en sammanställning av den totala upplevelsen på din webbsida. Vi skrev ett blogginlägg om detta som du kan läsa här.

Rapporten väger in både Core Web Vitals men även om det finns förbättringsmöjligheter kopplade till mobilanpassning. Google Search Console erbjuder en bra överblick över nuläget när det kommer till performance. Börja med att titta på Page Experience rapporten när du har loggat in på Search Console. Från den sammanfattande sidan kan du sedan gå vidare till Core Web Vitals som du även hittar i vänstermenyn.

GTmetrix

Ett annat verktyg som i ”icke-inloggat” läge erbjuder testning av laddningstider för desktop. Om du skapar ett konto kan du ändra typ av enhet samt var du vill testa från i form av vilket land/kontinent.

Prova GTmetrix här.

PingdomSpeed Test

Pingdom erbjuder ett gratis test (desktop) som du även kan påverka var testet körs från tex. Tyskland eller Canada m.fl. Resultatet du får er väldigt enkelt och inte lika djuplodat som Pagespeed Insights eller Lighthouse. Du kan å andra sidan få en uppfattning om hur mätningen ser ut från ett europeiskt land.

Prova pingdom här.

Hur börjar man?

Här kommer några steg som du kan följa för att se hur din webbplats presterar samt bilda dig en uppfattning om nuläget.

  1. Logga in på Google Search Console och navigera dig till Page Experience rapporten. Här får du en uppfattning om nuläget samt hur många sidor som uppfyller de krav som Google ställer. 
  2. Om du har url:er som inte uppfyller de Core Web Vitals krav som Google ställer så ser du det i rutan under grafen. Du kan klicka på Core Web Vitals rektangeln och komma till en ny rapport. 
  3. I denna vy har Google listat de fel de har hittat samt sidorna som påverkas av dessa. Oftast kan vi se ett mönster och anta att det är en specifik sidtyp som vi behöver förbättra. Det kan vara så att våra ”blogginlägg” är för tunga. Eller att produkt- eller tjänste- sidor är för långsamma. Om vi kan identifiera ett sådant mönster så kan vi börja testa med exempelvis Lighthouse eller PageSpeed Insights för att få mer information.
  4. Genomför tester med ett annat verktyg.
  5. Gör förändringar på webbplatsen och genomför nya tester när du har genomfört ändringar. Så att du hela tiden följer resultatet av genomförd ändring. Vissa ändringar kan ha stor påverkan på laddningstiden medan andra kan försämra den. 

Vad gör man med resultatet?

Nästa steg i arbetet blir att ta tag i de bitar som behöver förbättras. Vissa saker kan du påverka själv medan andra är svårare att förbättra. Enklare saker som bildstorlekar ändrar du enkelt i ditt CMS men script och förbättrningsmöjligheter kopplade till sidmallar kan vara svårare.

Inkludera gärna kollegor och/eller din byrå för större ändringar som du behöver göra.

Om du exempelvis har WordPress kan du läsa om hur du kan snabba upp din wordpress sida. I blogginlägget hittar du tips på saker du kan göra på egen hand som kan förbättra laddningstiden.

SEO-Guide från Ranktrail - enkel sökmotoroptimering

Senaste blogginläggen

Sökmotoroptimera din WordPressida

Sökmotoroptimera din WordPressida

Som vi har nämnt tidigare så är Wordpress ett fantastiskt CMS med oändliga möjligheter. Och med oändliga möjligheter kan även utmaningar uppstå, speciellt när det kommer till SEO. I detta blogginlägget kommer vi att ge några tips om hur du seo optimerar din...

Lokal sökmotoroptimering (Local SEO)

Lokal sökmotoroptimering (Local SEO)

Lokal sökmotoroptimering, Local SEO eller lokal seo på svenska, många namn på samma sak. Här handlar det om att dra in lokal trafik på sökningar som görs i närområdet/regionen/kommunen och så vidare. Det finns mycket att vinna, speciellt för butiker, frisörer,...

404 sida – vad är det?

404 sida – vad är det?

Ett 404 fel är en HTTP svarskod och du har säkert stött på det hundratals gånger när du har klickat på en länk och hamnat på en sida som inte existerar längre. Felet uppstår när sidan som man försöker besöka har tagits bort eller flyttats. Dokumentet man försöker nå...

Mer innehåll ger fler affärer

Mer innehåll ger fler affärer

Är det ett kontroversiellt budskap, tycker du? Att fler bloggartiklar på en webbplats kommer innebära fler affärer? Nej kanske inte, eller det borde i alla fall inte komma som en överraskning. Låt mig försöka förklara varför. Sökningar (SEO) har hög konverteringsgrad...

Säljare till TMG

Säljare till TMG

Nu är Top Marketing Group, TMG, på jakt efter nya kollegor till säljteamet – målinriktade säljare som älskar att göra kunden nöjd och är en fena på att hitta lösningar utifrån våra kunders behov och våra tjänster och erbjudanden.  Här finns chansen att...

Pin It on Pinterest

Share This