Häromdagen hade Google sitt årliga Think Auto Google-event där de bjuder in över 800 bilföretag och bilhandlare där de bland annat diskuterar hantering av data och försäljningsresan av ett bilköp o.s.v. Källan och personen som snappade upp att Google verkar inkludera signaler som klick på Meta Data och tid på en sida heter Mike Kilinski, och han gick nyligen ut på Twitter och berättade detta. Flera SEO-experter i USA har frågat Google efter denna händelse men de har valt att inte kommentera eller besvara.

 

Mike Kilinski Google Thinkauto 2017

Så vad hände?

Nick Frost, som är ”Head of Google Brain” i Kanada råkade säga att dem kommer använda/använder klickdata för rankingsyfte. Han sa följande:

Google integrerar sin maskininlärning i processen. Att träna sina AI-modeller för när någon klickar på en sida och stannar på en sida, och när dem går tillbaka och så vidare.

Lyssna på allt han sa här!

 

Här är hela transkriptet i text:

 

Question more practical for auto advertisers… How has or will machine learning improve Google search as it relates to our industry? Search is a great example of a situation where you have some (could not hear) input and design elements and the relationship between those two things is not too super obvious. So the input there is a search and the output is the best page for that search. So when search was invented, like when Google was invented many years ago, they wrote heuristics that had figure out what the relationship between a search and the best page for that search was. And those heuristics worked pretty well and continue to work pretty well. But Google is now integrating machine learning into that process. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back or when they and trying to figure out exactly on that relationship. So search is getting better and better and better because of advances in machine learning. So the auto industry, search is getting better, that means search for auto is getting better.

Klickfekvens, tid på landningssida och avvikelse är viktiga signaler

Detta är inget vi inte redan anade men ändå väldigt intressant och bra att få det bekräftat från Google själva (om det nu inte är ännu en rökridå). Så detta innebär att Title och meta-description är viktigt i främsta syfta att få den sökande att klicka medan H1:a, underrubriker (H2, H3) brödtext, bilder, video och funktioner kan påverka din ranking på Google:s organiska sökresultat, om du har lyckats göra det så pass itnressant för besökaren att de vill stanna på din webbplats och undvika en avvikelse (bounce) tillbaka till sökresultatet.

Tack till alla 70+ som kom till oss denna morgon!

Stort tack till alla som tog sig tid att komma till oss denna morgon igen. Vi är oerhört tacksamma att så många, närmare 80 personer, visar intresse och vill komma och lyssna! Vi hade över 70 anmälningar till frukosten, som är för alla och inte bara för våra...

RankTrail tar nästa steg med offpage-analys

Ni som är på hugget har märkt att RankTrail nyligen begåvats med en rad nya finesser. Vi har smyglanserat avancerade funktioner för att kartlägga, utvärdera och förbättra länkprofilen för din webbplats – en avgörande faktor för att ranka bra på Google. I och med att...

Google’s sökresultat slutade fungera

Det har hänt en del ovanliga saker med Googles sökresultat i förra veckan när de fick tekniska problem, vilket vi aldrig har upplevt under våra 17 år med Google. Problem med färskt innehåll i sökresultat Flera SEO-specialister världen över har under förra veckan...

Testa RankTrail 14 dagar gratis!

Fyll i formuläret och se hur enkelt vårt verktyg kan vara.

Följ oss i sociala medier

LÄR DIG MER OM SEO

University
Aktuellt
Boka demo

RankTrail AB

Södra Förstadsgatan 23A
211 43 Malmö

KONTAKT

Tel: +467 23 26 87 00
Epost: info@ranktrail.se

Pin It on Pinterest

Share This