Häromdagen hade Google sitt årliga Think Auto Google-event där de bjuder in över 800 bilföretag och bilhandlare där de bland annat diskuterar hantering av data och försäljningsresan av ett bilköp o.s.v. Källan och personen som snappade upp att Google verkar inkludera signaler som klick på Meta Data och tid på en sida heter Mike Kilinski, och han gick nyligen ut på Twitter och berättade detta. Flera SEO-experter i USA har frågat Google efter denna händelse men de har valt att inte kommentera eller besvara.

 

Mike Kilinski Google Thinkauto 2017

Så vad hände?

Nick Frost, som är ”Head of Google Brain” i Kanada råkade säga att dem kommer använda/använder klickdata för rankingsyfte. Han sa följande:

Google integrerar sin maskininlärning i processen. Att träna sina AI-modeller för när någon klickar på en sida och stannar på en sida, och när dem går tillbaka och så vidare.

Lyssna på allt han sa här!

 

Här är hela transkriptet i text:

 

Question more practical for auto advertisers… How has or will machine learning improve Google search as it relates to our industry? Search is a great example of a situation where you have some (could not hear) input and design elements and the relationship between those two things is not too super obvious. So the input there is a search and the output is the best page for that search. So when search was invented, like when Google was invented many years ago, they wrote heuristics that had figure out what the relationship between a search and the best page for that search was. And those heuristics worked pretty well and continue to work pretty well. But Google is now integrating machine learning into that process. So then training models on when someone clicks on a page and stays on that page, when they go back or when they and trying to figure out exactly on that relationship. So search is getting better and better and better because of advances in machine learning. So the auto industry, search is getting better, that means search for auto is getting better.

Klickfekvens, tid på landningssida och avvikelse är viktiga signaler

Detta är inget vi inte redan anade men ändå väldigt intressant och bra att få det bekräftat från Google själva (om det nu inte är ännu en rökridå). Så detta innebär att Title och meta-description är viktigt i främsta syfta att få den sökande att klicka medan H1:a, underrubriker (H2, H3) brödtext, bilder, video och funktioner kan påverka din ranking på Google:s organiska sökresultat, om du har lyckats göra det så pass itnressant för besökaren att de vill stanna på din webbplats och undvika en avvikelse (bounce) tillbaka till sökresultatet.

Google tipsar! Så undviker du bestraffning för dåliga backlinks

Google har nyligen och vid två tillfällen uttalat sig om hur du kan agera om du misstänker att din webbplats har en eller flera backlinks av dålig kvalitet och du är rädd för att din webbplats ska "bestraffas" på grund av detta. Här redogör vi kort för vad du ska...
Läs inägg

Fullbokat! 65 stolar framtagna och i morgon kör vi! Superskoj!

Fullbokad frukost! 🙂 Vi bara älskar att hålla föredrag och dela med oss av det senaste från Google- och SEO-marknaden. Månandes frukostseminarium blev fullbokad väldigt fort. Redan första dagen fick vi ihop ca 30 anmälningar - så grymt kul! Detta frukostseminarium...
Läs inägg

Tack alla 65 som kom förra onsdagen till oss på frukost och seminarium!

  Tack för att ni ville komma på förra onsdagens frukostseminarium! Kul att närma 65(!) härliga människor, både befintliga och icke kunder, ville komma till morgonens frukostseminarium. På dagens frukostseminarium pratade vi om vad det krävs och hur man själv kan få...
Läs inägg

SEO är superviktigt. Testa RankTrail själv 14 dagar gratis!

Fyll i formuläret och se hur enkelt och pedagogiskt vårt verktyg är.

Följ oss gärna på sociala medier

LÄR DIG MER OM SEO

Seminarium
RankTrail Blogg

RankTrail AB

Södra Förstadsgatan 23A
211 43 Malmö

KONTAKT

Tel: +46(0)72-330 38 99
Epost: info@ranktrail.se

Pin It on Pinterest

Share This