VÅRA NYHETER OM SEO & CONTENT MARKETING
Sökoptimerar dina bilder för bildsök!
Det finns mycket du kan göra för att få bilderna på din webbplats att bli mer synliga i Google's sökresultat, som i exempelvis deras bildsök. Du kan sökmotoroptimera dina bilder för att bli synlig vid bildsök genom att bland annat ange text i bildens alt tag, skapa en...
Google Discover, vad är det?
Har du hört talas om Google Discover? Inte? Google Discover kan förändra vårt arbete med SEO och Content Marketing, om det slår lika stort som logiken har gjort på YouTube. Google Discover är en 'ny' metod för att presentera intressant innehåll för dig i...
9 SEO-tips som förbättrar din ingress
Här får du våra SEO-tips som kan förbättra din ingress och indirekt förbättra både din Content Marketing och sökmotoroptimering. Ingressen är viktigare än vad många tror och har en central roll i de första sekunderna som en besökare kommer till din webbplats,...
Redirect chains och loopar (ompekningskedjor)
Som vi tidigare har skrivit så är redirects väldigt viktiga. Ompekningens uppgift är att överföra ett sidvärde till en annan sida på er webbplats. Det kan vara så att en utgående sida har externa länkar pekade till sig och det är just detta värde vi vill skicka...
Core Web Vitals
Som ni kanske har läst så kommer det ske förändringar i vad Google tittar på under 2021. Fokus kommer att ligga på besökarens upplevelse av sidan och Google säger att detta är något som bör tänkas på när man utvecklar sin hemsida.Upplevelse är ett så brett ord, vad...
Struktur ur SEO-synpunkt
Hur viktig är struktur när det kommer till en hemsida? Hur går jag tillväga för att på ett så smidigt och enkelt sätt strukturera innehållet efter typ, sökintention och användarvänlighet? Att sätta strukturen rätt från början banar en väg för framtiden i form av...
Korrekta redirects, varför är det viktigt för SEO?
En stor del av SEO handlar om tekniska bitar som inte alltid är superlätta att förstå. En av dessa bitar är “Redirects” eller vidarebefordringar, den svenska översättningen som nästan aldrig används. En vanlig anledning till att webbsidor tappar trafik och placeringar...
Vad är Content Marketing?
Stöter du ofta på begreppet Content Marketing i olika sammanhang? Inte riktigt säker på vad det är för något eller hur man jobbar med det? Tycker du att det bara ett buzzword som många i branschen slänger sig med men som få har riktig koll på? Oavsett din...
Vad är en kundresa och varför har det betydelse för SEO?
“Kundresa” är ett begrepp du säkert hört många gånger inom marknadsföring. Vi alla har varit i en kundresa och troligtvis så är vi i flera kundresor just nu. En kundresa handlar om hur en konsument blir medveten om ett varumärke och integrerar med varumärket hela...
HTTPS – Vad, Varför, Hur?
Det är lätt att stirra sig blind i arbetet med en webbplats och endast fokusera på grymt content som ska locka trafik i de olika kanalerna. Eller lägga tid på en slipad design. Kanske är det brist på kunskap som gör att tekniska aspekter inte diskuteras lika mycket -...
20 SEO-tips som kan förbättra CTR!
Vad är det dina potentiella kunder ser allra först när de söker på Google? Jo, det första intrycket är din Meta Title och Meta Description. 75% av alla som söker, klickar på topp 3 placerade webbplatserna i det organiska sökresultatet. Så det gäller med andra ord att...
BERT förändrar din sökmotoroptimering
BERT kommer att förändra allas arbete med sökmotoroptimering hävdar Google och är också den senaste uppdateringen i algoritmen som görs nu och det handlar om språkteknologi. Rankingen kommer att påverkas av BERT men inte 100% av alla sökningar utan endast 10%, än så...
5 SEO-tips från SearchStars, en konferens om SEO & Content Marketing
SearchStars är Sveriges största konferens inom Search Marketing och gick av stapeln i Malmö den 10:e Oktober, och RankTrail var såklart på plats. Här har vi summerat de viktigaste ‘takeaways’ från dagen med fokus på de delar som handlade om sökmotoroptimering (SEO)...
Google inför nya Nofollow-länkattribut
Nyligen meddelade Google att de ändrar förutsättningarna för att använd Nofollow-attribut i länkar som pekar ut från din webbplats till andra webbplatser. Förutom Nofollow så kommer nu fler varianter samt att de ändrar sitt sätt att tolka “Nofollow” och de kan påverka...
Google har uppdaterat, det här behöver du veta!
Google har gjort en bred uppdatering i algoritmen I början av Juni startade Google sin utrullning av en större uppdatering i sin algoritm som påverkar vårt arbete med sökmotoroptimering. Uppdateringen hade för ovanlighetens skull aviserats i förväg av Google och...
LÄR DIG MER OM SEO
MALMÖ
Södra Förstadsgatan 23A
211 43 MALMÖ
STOCKHOLM
KONTAKT